Suchý únor z pera paní Lenky
Ještě jednou o suchém únoru
Suchý únor z pohledu omezení nákupů mě nadchnul. Hned mi bylo jasné, že se zapojím. Jenže co mám vlastně omezit? Radost si nákupy už nějakou dobu nedělám, ale ne vždy to tak bylo.
Včera jsem promazávala mailovou schránku. Mail byl doslova plný zpráv z e-shopů, doručovacích služeb a internetových platebních portálů. Nikdy jsem nebyla vysloveně shopaholic, ale asi jako hodně jiných jsem za pandemie přešla takřka úplně na nákup přes internet. Dřív bych si nový kousek do šatníku radši zašla vyzkoušet do obchodu, ale teď - proč? Jednak se mi do obchodu jet nechce, a druhak si ho vyzkouším v klidu doma a mám 14 dnů na rozmyšlenou. Ano, posílat ho zpátky, když nesedí, je trochu opruz, ale i to má spousta obchodů velmi zjednodušené a zdarma. A tak vedle mailů o nákupech v mých oblíbených e-shopech s lokální slow fashion módou postupně přibývaly online nákupy v lékárně, drogerii, potravinách... Do obchodu už chodím snad jen pro chleba. Hotovost věčně nemám, zato chytré hodinky s možností platby mám na ruce vždy. Absolutní svoboda a zároveň absolutní chaos, protože výdaje a nákupy si bordelář jako já neuhlídá.
Naštěstí přišla stopka v podobě obrovského propadu příjmů na rodičovské. Každý měsíc je výzva s penězi vyjít, takže si bordelářka začala psát rozpočet. Nepřekvapivě většina výdajů padá na potraviny. Co hůř, běžně nám pak něco zplesnivělo, ztvrdlo, vyklíčilo a letělo do koše. Řešení? Udělat audit zásob a plánovat si jídelníček! Taky nejsme dokonalí, chutě se mění a zbytky se objevují, ale když zbyde kus chleba, vložím do plánu mimořádně polévku s krutony nebo topinky a je po něm. Mám v mobilu v poznámkách "věčný" nákupní seznam, kdy jen odškrtnu, co už jsem nakoupila, a naopak zvýrazním, co je potřeba. Takže kdykoliv potřebuju, mám přehled, co nám (ne)schází a nenakupuju zbytečně. A vyhozených potravin je opravdu minimum.
A jak na ty lákavé e-shopy? Nejdůležitější je počkat, jak už nám radila Verča. Nenakupovat impulzivně. Na koho nevyskakují cílené reklamy na sociálních sítích? Stačí pomyslet na nový telefon a už je v akci na každém webu. Ne. Rozmyslet, naplánovat si výdaj, koupit až s plným přesvědčením, že je opravdu potřeba. A když už opravdu něco potřebujeme, hodíme to do košíku a najednou nám chybí 300 Kč do dopravy zdarma. To už nic není, něco vyberu! Ne. Kolik nás vyjde doprava? Zpravidla je to do 100 Kč. Nejsem nijak excelentní matematik, ale pokud další věc nepotřebuju, tak sice 100 Kč ušetřím, ale 200 Kč přeplatím. A to není částka na mávnutí rukou, zvlášť, když bych to zopakovala třeba 3x do měsíce.
A co výhodné akce? Kup víc, ušetříš. A spotřebuješ to včas? Pokud ne, zase vyhazuješ peníze a plýtváš. Různé vzorečky zdarma? To slovo zdarma je snad magické, hned nás potěší, jak jsme za něco nemuseli platit. Ale ruku na srdce, kolik z těch vzorečků opravdu spotřebujeme? Pro nás minimalisty je takový vzoreček jen další zahlcující věcí v našem domově. A když něco nového chceme zkusit, tak stejně většinou možnost vzorečku není a koupíme celý produkt.
Necháte se lehce "zinfluencnout"? Taky jsem na tento nešvar trpěla a většinou pak litovala vyhozených peněz. Instagram je nemilosrdný a váš oblíbený influencer vás na produkt bude lákat opakovaně, dokud si taky neuvědomíte, že bez toho skvělého krému nebo masážní podložky nemůžete žít. Zase se vyplatí počkat a zamyslet. Kdo nemá trpělivost, ať si influencera na chvíli skryje a přesvědčí se, zda po produktu bez denního připomínání stále touží. Na facebooku je výborná funkce skrýt něčí příspěvky na 30 dnů. Opakovaně si tak omezuju bazarové skupiny s mými oblíbenými značkami. Protože další kousek nepotřebuju. A až po nějakém zatoužím sama od sebe, vím, kde ho hledat.
Budete si spolu se mnou trénovat vůli? Uděláme si suchý únor dlouhodobě? Ušetříme? Parádně tím předejdeme zahlcení věcmi, ale o tom příště.
Vaše Lenka
PS: Jdu do suchého roku 2024! Nekoupím nic, co si opravdu nepromyslím.
Vaše Veronika